VG bruker oppkonstruerte overskrifter om natursaker for å få klikk, og VG tjener penger på det

Publisert 16.10.19 I  Skrevet av Magne Sleire

Her blir slangen tatt hånd om av organisasjonen «Krabi Pitakpradha Foundation»

Gårsdagens dyrenyhet i VG er fra Thailand. Her presenteres det et foto av en slange med tittelen: «skrekkfunn i tunnel». Det de fleste ikke vet er at dette er en oppkonstruert og laget tekst fra VG sin side, og som ikke har noe rot i virkeligheten. Den opprinnelige teksten på videoen som VG presenterer er «Kongekobraslange reddet fra en kanal i Thailand». Det var et redningsteam fra Krabi Pitakpradha Foundation som hentet kongekobraen og satt den tilbake i sitt rette element. Dette skjedde uten noe form for dramatikk.

Den riktige teksten i overskriften sier i utgangspunktet det som skjer i videoen. Men dette hadde naturligvis ikke gitt VG de inntektene fra sponsorene som den falske og uriktige overskriften gjorde.

Det er synd at media skal tjene penger på slike falske naturnyheter. Slike overskrifter bidrar også til feilinformasjon både om arter og hvordan spesielt unge ser på natur og naturmiljøet rundt oss.

Artikkelen og video som VG har lagt ut på sine nettsider: https://www.vgtv.no/video/186219/skal-fange-enorm-slange-saa-roemmer-den-inn-i-roeret

Originalvideoen:

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *